Een dagje bij de tandarts - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu Een dagje bij de tandarts - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu

Een dagje bij de tandarts

Door: Ichtus

Blijf op de hoogte en volg Jeugdvereniging Ichtus

30 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Over maandag 27 juli

Een dag op stap naar en met de tandarts.

“A dentist!”, werd door de bus geroepen toen er een gebouw werd gezien met een kies op het raam. Dit was geen angstkreet of dé oplossing (zoals voor velen) maar dit was erg interessant voor een Ichtuslid omdat die tandartsassistente is en studeert voor mondhygiënist. Er werd al snel gecommuniceerd door onze tolk met de tandarts en mochten we maandag een kijkje gaan nemen.
Ondanks de tandartsangst van Jola leek het ook haar boeiend om een kijkje te nemen. Toen we aankwamen samen met de tolk was er een patiënt aanwezig. De tandarts legde uit wat zij deed en gebruikte dezelfde materialen als in Nederland.
Doordat mensen hier erg arm zijn komen ze alleen als ze ergens last van hebben. Er worden dus geen afspraken gemaakt. Ook de tarieven zijn heel anders dan in Nederland. Een vulling is hier 1000 dinar (is ongeveer 10 euro). De tandarts wilde ook graag haar andere werkplaats aan ons laten zien, ze werkte namelijk ook als schooltandarts. Eens per jaar krijgen de kinderen van de basisschool een gratis controle. Ook worden tandenborstels en tandpasta’s gesponsord door Prodent. In tegenstelling tot Nederland zijn hier de kindergebitten erg goed.
Na het bezoek aan de ruimte van de tandarts kregen we ook nog een rondleiding door de school zelf. De creativiteit bleek op deze school erg hoog te zijn. Zo bewonderden wij een schilderij gemaakt van flesdoppen.
Na het schoolbezoek, bleek dat de mensen in Servië erg aardig zijn. We kregen namelijk een ijsje aangeboden met 10 bollen. Wij hebben het bescheiden bij 4 bollen gehouden. Maar het was heerlijk!
Daarnaast werden we ook nog uitgenodigd bij de tandarts thuis met de hele groep. Dit kon helaas niet doorgaan.
Na het bezoek aan de ijsboer, werden we meegenomen naar een bakker met typische Servische broodjes. Onze kennis van de cultuur werd steeds groter!
Na deze leuke en leerzame ochtend waren we wel de tijd vergeten en hadden we gespijbeld bij de gehandicapten groep. Maar die gaan we verderop in de week blij maken!

Liefs,
Jola en Gerrita

• 30 Juli 2009 - 19:26

Fam. Golverdingen:

wat een geweldig mooi reisverslag.dat jullie moeite hebben met het afscheid nemen van de mensen daar kunnen we ons goed voorstellen.ook de video opname is mooi en indrukwekkend.we wensen jullie een goede reis terug naar huis.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jeugdvereniging Ichtus

Hallo! Wij zijn de jeugdvereniging Ichtus uit het mooie Leerdam. In 2009 mochten wij aan de slag in Servië. We hebben daar een zigeunerdominee een eigen kerk gegeven, helpen bouwen en zijn aan de slag gegaan met gehandicapten. Maar ons avontuur in Servië krijgt een vervolg. Velen van ons hebben namelijk nogmaals het verlangen aan de slag te gaan in Servië. Daarom zijn we twee jaar geleden opnieuw begonnen met actie voeren. En nu is het zo ver, we gaan weer naar Servië! Maar we hebben nu andere projecten dan de vorige keer. Zo hebben we een 5tal projecten waar we met 55man sterk voor staan. Zo hebben we kinderwerk, educatiewerk en werk bij de gehandicapten. Ook gaan we aan de slag in een tuin en knappen we een school op. We hopen alle achterblijvers in Nederland op de hoogte te houden van al onze activiteiten in Servië. Laat ook gerust een berichtje achter, dat vinden we leuk! :D Groet, Ichtus!

Actief sinds 16 Juni 2009