Woensdag + donderdag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu Woensdag + donderdag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu

Woensdag + donderdag

Door: Ichtus

Blijf op de hoogte en volg Jeugdvereniging Ichtus

24 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Deze keer een extra lang verhaal, omdat het van 2 dagen is. De volgende blog kunnen jullie over een paar dagen weer verwachten! (Door internet problemen lukt het niet meer elke dag! Gisteren deed internet het niet meer, nu gelukkig weer wel. Maar wordt aub niet ongerust als er een dagje niets komt te staan:))

Woensdag gehandicapten:
Woensdag was de 1ste dag dat we echt aan de slag konden bij de gehandicapten! Met een lichte spanning in ons hart gingen wij op weg met 14mensen + 1tolk. We werden opgedeeld in drie groepen zodat we op drie verschillende plaatsen konden werken. Plaats 1 was de keramiek. Dit hield in dat we hier gingen kleien met de gehandicapten. Het vermogen van deze mensen moet echt niet onderschat worden! Prachtige dingen werden gemaakt! Op plaats 2 & 3 vonden er verschillende activiteiten plaats zoals zingen, kettingen maken, verven, bellen blazen en kleuren. Van alles wat! Vooral werd er enorm veel gelachen. Het is wonderlijk om te zien dat mensen zo blij worden van een kleurplaat, deze werden dan ook weer rijkelijk aan ons terug gegeven. Wij leren hen wat, maar zelf leren wij ook wat van deze mensen zoals de taal! “Szia” betekent hallo en “Seep” betekent mooi . Aan hen leren wij onze Nederlandse namen. Maar Gerrie wordt al snel Herrie & Pauline wordt omgevormd tot Inda. Na 1.5 uur ruimden we alles weer op omdat de gehandicapten moesten gaan eten. Wij zelf kregen een Koninklijke maaltijd aangeboden in vergelijking met onze witte boterhammen in onze rugtas. Sandwiches, groentensoep, echte Hollandse stampot met gehaktballen, watermeloen en pannenkoeken met chocolade pasta en jam. Elke dag is het weer een feest wat we te eten krijgen. We raden echt iedereen aan een kijkje te nemen, behalve als u natuurlijk in Holland zit! Maar wilt u toch een dagje als koningin meemaken, dan zou ik toch maar snel het vliegtuig pakken, want met al dat zwaaien & handjes geven waan je je echt net zoals “Bea”!

Liefs
Gerrita & Pauline:)

Woensdag bouwen:

Ook op woensdag was er weer genoeg om te doen op de bouwplaats. Er waren een heleboel boomstronken om eruit te halen, met behulp van een tractor. In de tuin zijn een stel gaten gegraven, waar de palen voor het hek ingezet worden, er staan er al een paar in. Verder is er gras gemaaid met een zeis (en op de foto’s en het filmpje is wel te zien hoe ver we intussen gevorderd zijn!). Ook de greppel is verder uitgegraven, en we hoeven nu nog maar een klein stukje. In het eerste stuk van de greppel is de bekisting klaar en deze staat dus klaar om beton in gestort te worden. De belegering voor het beton is klaargemaakt dus we kunnen morgen zo verder!
Om 2 uur konden we binnen gaan zitten bij het huis van Aleksandar. Zijn gemeente heeft voor ons gecollecteerd, en hoewel zij zelf amper te eten etc hebben, wilden ze voor ons perse een maaltijd voorbereiden. Het was heerlijk! De hele morgen stonden vrouwen te koken in de keuken en ook buiten. Het rook al perfect! We kregen pasta waar je een soort goulash saus overheen moest doen. Er zat salade en brood bij. Het was best bijzonder om eens zo’n echte Servische maaltijd mee te maken! Na afloop hebben wij aan Aleksandar een houten kruis gegeven, voor in zijn kerkzaal, gemaakt door 2 gemeente leden van ons. Hij werd er stil van. Hij vertelde dat hij al nachten wakker had gelegen en had liggen bedenken hoe hij een kruis zou moeten maken, omdat hij dat zo graag in zijn kerk wilde! Dit was dus een bijzonder moment.
’s Avonds had een groepje leden ‘levend ganzenbord’ georganiseerd! Het was supergezellig en de sfeer zat er goed in! Op het filmpje en de foto’s is wel ongeveer te zien hoe het eraan toe ging. Om 9uur hadden we de dagafsluiting, georganiseerd door Wilmienke en toen kon iedereen naar bed.
Groetjes Wilfred
Donderdag gehandicapten:
En ook vandaag zijn we weer naar het tehuis voor de gehandicapten geweest. Voor ons als schrijfsters van deze blog was het de eerste keer, behoorlijk spannend dus! Bij mij (Rosalie) begon het al goed, ik was amper uitgestapt en ik kreeg al een knuffel, het ijs was gebroken! Mijn groepje vertrok naar de oude plaats. Daar werden we hartelijk ontvangen door vrolijke gehandicapten. We begonnen met een aantal liedjes, waarbij iedereen gezellig mee deed.
Ik (Marije deze keer) was ondertussen meegevoerd door Alex (de begeleider daar) en een lieve vrouw die perse Wilmienke bij de hand wilde houden, ze kreeg hem niet meer los. Ondertussen ontmoette ik de lerares van de kleigroep, een Roemeense vrouw die als enige vreemde taal Frans sprak. Erg leuk dus, om mijn Frans weer eens te praktiseren! In de kleigroep maakte we eerst een krokodil (zo leer je ook weer eens wat) en konden daarna al onze creativiteit kwijt;) Er werd hard gekleid en onder het zingen van allerlei liedjes kwam er veel uit. Toen het ongeveer half 12 was vertrokken we weer naar de oude plaats, uitgezwaaid door Wilmienke’s lieve vrouw en al de anderen.
Na alle liedjes gezongen te hebben gingen we (Rosalie’s groepje) verven. Iedereen kreeg een kwast en een wit vel papier, het thema was: bloemen. Maar weinig hadden zin in bloemen verven en er kwamen andere mooie kunstwerken uit. Een lieve oude vrouw, Ella genaamd, maakte voor iedereen en mooie tekening met de namen erop. Na het verven gingen we met de ballonnen aan de gang, iedereen vond het geweldig! En als de klap op de vuurpijl: bellenblazen! Dat vinden ze toch echt wel geweldig!
Zo rond 12 uur zaten we weer met z’n allen lekker aan tafel. Deze keer kregen we pannenkoeken met gesmolten chocola, echt Frans! Het was héérlijk! Na deze verrukkelijke maaltijd vertrokken we weer richting thuis (Want ja, dat wordt het echt) voor een heerlijke koude douche!
Groetjes, Rosalie & Marije

Donderdag bouwen:
Vandaag was het weer zover: verder met de bouw bij Alexander. Er is echt heel veel gebeurd en er is superveel veranderd. Eerst maar de tuin:). In de tuin zijn de vele gaten voor de palen van het hek afgegraven en zijn de palen door middel van beton vastgezet in de grond. Daarbij is er al een stuk van het hek gezet aan de linkerkant. Echt vet mooi om te zien hoe ver het vordert en nu ook echt vorm begint te krijgen. Ook de rest van het groen in het midden van de tuin is zo goed als weg. Verder zijn er de geulen afgegraven waar het fundament komt te liggen voor de muur die om het terrein van Alexander komt. Ondertussen kwamen er ook Serviërs helpen, waaronder 4 jongeren. Met hen hebben we goed kunnen praten in het Engels. Daarbij is er ook een voetbaltoernooi Servië-Nederland gepland voor morgenavond, dus waarschijnlijk krijgt u daar morgen een uitgebreid verslag van! (pin me er alsjeblieft niet op vast(A) ) Verder met de bouw. De houten planken naast het door Alexander gestorte beton zijn met veel gepruts weggehaald, het beton zat namelijk drastisch in de weg. Verder zijn er gaten gegraven voor extra verstevigingpunten van het fundament voor de muur. Er is veel beton gemaakt voor deze gaten, echt heeeel veel. Een groep ging rond half 1 weer terug naar de verblijfplaats, omdat de temperatuur opliep tot zo’n 40 graden in de SCHADUW!! Toch bleven er nog een aantal werken om tot een uur of half 4 door te gaan met het werk. Deze groep heeft onder andere +/- 900 stenen naar de bouwplaats versleept (lees: op een kar stapelen van de stenen, wegrijden met een trekker (met Poetin erin [oudere Servische man die we Poetin noemen] achter het stuur) en dan weer met de hand van de kar afhalen bij Alexander), meer beton gemaakt, gaten graven voor de muur en Servische meisjes met water natgemaakt als wederdienst. Kortom, alles bij elkaar toch weer een geslaagde dag vandaag geweest waarbij we veel werk hebben verzet. Het ziet er elke dag toch echt superbeter uit, je ziet het met de dag super veranderen. De Heer zegent ons allen hier, God is GREAT!!
Groeten uit het zonovergoten 40 graden tellende Servië met veel lol en dat soort dingen,
Harm :)

Vanavond hebben we een bijbelstudie van Wil gehad, met het thema ‘One for You’! Het ging over Efeze 4, eenheid. We moeten proberen als eenheid samen te zijn, op Ichtus, in onze gemeente en overal. Als verwerking gingen we in groepjes een lied maken of toneelstukje hierover, dit was zeer leuk! Nu is het ongeveer 22.00 en gaan we proberen stilte te krijgen overal, omdat slaaptekort een (beetje groot soms) probleem is, en morgenochtend willen we er weer tegenaan gaan!

Groetjes Els

PS we gaan zo foto’s uploaden als het lukt! De link komt ergens te staan.
Ook komt er weer een nieuw filmpje aan!

• 24 Juli 2009 - 19:36

Celena:

Twee werelden

Ongeveer 1600 kilometer hier vandaan
    Is een heel ander bestaan

Een wereld zo anders, dat kan je je niet voorstellen
    Je hoort het mensen alleen vertellen

Dan ben je daadwerkelijk daar…
    En valt het soms loei zwaar

Hef dan je hoofd omhoog
    Houd daar je betoog

God ziet jouw dan als een uniek exemplaar
    Ja een echte winnaar

Want je bent gegaan om te werken
    Om zijn rijk te versterken

Met jouw handen wroet je in de aarde door hem geschapen
    Je geloof in hem is je aller beste wapen.

Je neemt de vreemde uit een andere wereld bij de hand
    En voelt van binnen dit is een bloedverwant

Je doet dit alles voor God en voor je mede mens
    Dit over treft elke grens

heel veel liefde.

• 24 Juli 2009 - 20:15

Conny:

Wat een boeiende en mooie verhalen. Echt heel fijn om te lezen.

• 24 Juli 2009 - 20:37

De Kilwingers:

zo dat is echt geweldig om te lezen zo'n gedicht daar worden wij hier in de tent stil en verwonderd van.......zo zie je maar God gebruikt ieder op zijn manier...dichtbij of ver weg....dit wisten wij zelfs niet van onze aanstaande schoondochter

• 25 Juli 2009 - 06:54

Adrie:

Hey Wilfred, kun je het recept niet vragen?

• 25 Juli 2009 - 08:29

Koko En Djoera:

Hallo Allemaal.
    Wat beleven jullie veel zeg, maar het is geloof ik wel hard werken jullie doen een goede ervaring op op deze manier groetjes de van heemsten.

• 26 Juli 2009 - 19:01

Fam. Wakker:

Hallo daar. Mooi dat we alles zo kunnen volgen. Ongelooflijk hoe snel alles al vordert. Tekst en film/foto wordt met veel belangstelling bekeken. We kijken al uit naar de mondelinge versie. Miss you. Gods zegen voor de komende tijd. Dirk, Antje, Myrthe en Leon Wakker