Dag 4+5 (maandag+dinsdag): WERKverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu Dag 4+5 (maandag+dinsdag): WERKverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu

Dag 4+5 (maandag+dinsdag): WERKverslag

Door: Ichtus

Blijf op de hoogte en volg Jeugdvereniging Ichtus

22 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Blog dag 4 + 5 maandag + dinsdag

Maandag: de eerste dag dat we gaan werken. Zondag hebben we al gezien hoe het eruit ziet op de bouwplaats, nu gaat het echte werk beginnen. Iedereen deed vandaag mee op de bouwplaats omdat er pas vanaf dinsdag een programma met de gehandicapte mensen gedaan zal worden. Dit betekende een enorm aantal mensen op de bouwplaats, waardoor je elkaar af en toe wel in de weg liep. Maar alles valt met elkaar op te lossen!
We waren verdeeld in een paar groepen om het werk gestructureerd te laten verlopen.
Er was een groep opruimers, een groep die in de tuin ging werken, en een groep gravers.
Het opruimen was niet zomaar iets: je moet je een plaats voorstellen waar overal oud hout, oude kapotte stenen en dakpannen, verrot maïs enzovoorts ligt. Veel werk, zoals het opruimen van de stenen werd op de manier gedaan, zoals men vroeger een brand bluste. We maakten een rijtje mensen en gaven steen voor steen door, onder begeleiding van veel liedjes, wat natuurlijk positief meewerkte.
De groep in de tuin kwam te staan voor 1 grote wildernis waar zelfs niet overheen te kijken viel. Dit is na de eerste dag al een stuk beter geworden. Er zijn bomen geveld, er is veel onkruid weggehaald, boomstronken eruit getrokken(met behulp van een Servische buurman die Putin genoemd wordt).
De groep gravers waren bezig om het terrein van Aleksander een schacht te graven(steeds dieper en dieper) waar vervolgens een houten bekisting in gemaakt wordt, om natuurlijk beton te storten voor de muur.
De eerste dag was het wennen, maar het was een bijzondere ervaring. Veel mensen lieten weten, dat ze nog nooit zoveel geleerd hadden op 1 dag op het gebied van klussen(jaja, ook de meisjes!!)

’s Avonds was er een thema-avond met als thema: Ik hou van Holland. Aangezien we hier in Servië toch het risico lopen om Nederland te vergeten..was dit zeer toepasselijk.
Alle leden werden in groepen ingedeeld(de Molenhoppers, Kaaskoppen, Hollandse Nieuwen, Bollenpoters en de …) en de echte ‘Ik hou van Holland’ quiz met Karin en ik(Wilmienke) als presentatrices en Gertjan en Arjan als juryleden. Het was een super gezellige avond, vol quizvragen over ons geliefde thuisland(jaja, we vergeten jullie echt niet!).Hierna ontstond spontaan een stoelendans met echte Nederlandse liedjes(inclusief smartlappen enz)
Al met al was het een avond, met ontzetten veel lol!
Groetjes, Els en Wilmienke

Dinsdag gehandicapten

Wij gingen met een groep van 14 personen en een tolk op weg naar Otthon waar het gehandicaptenhuis staat. De gehandicapten daar kwamen meteen zwaaiend op ons busje af rennen. De eerst vraag toen we aankwamen was: `hebben jullie sigaretten bij jullie?’ Helaas, het volgende busje dan maar proberen.
Een man die daar werkt stond ons op te wachten. Maar gelukkig sprak die ook Engels. Hij nam ons mee het huis in en liet ons het huis zien. Het eerste wat we wel roken was een urine lucht. Echt even slikken om dat daar te zien. De gehandicapten die daar waren kwamen gelijk op ons af. Ze zwaaiden, riepen szia (hallo), omhelsden ons en wilde graag op de foto met ons. Ook begonnen ze spontaan te zingen. Erg leuk om met 32 graden `o dennenboom’ te zingen. Daarna hebben we ook met hen de jarige Leon toegezongen. Nog wat losse heupen erbij en iedereen was blij.
Geweldig om te zien hoe hun gezichten begonnen te stralen dat wij daar waren. Sommige gehandicapten moesten er heel hard om huilen.
Na heel veel geknuffel vertrokken wij naar de plek waar we morgen mogen gaan kleien met ze. Er stonden allemaal leuke dingen al die ze hadden gemaakt.
Hierna gingen we naar het oude gedeelte van Otthon. De tolk vertelde dat we wegens hygiënische redenen de gehandicapten niet te veel mochten aanraken dit was jammer , maar door een glimlach en zwaaien werden ze ook even blij.
Er bleek dat er voor ons een maaltijd gekookt was. Dit was voor ons even slikken (zowel letterlijk als figuurlijk), omdat ze het zelf niet al te breed hebben. We waren daar echt als koning en koninginnen behandeld. Het eten was heerlijk. Ze hadden zelfs Hollandse gehaktballen (ja, ja mensen uit Nederland: zelfs Jansje en Tamara hebben het op). Met 2 liter flessen per persoon, stonden wij echt op klappen.
Het was voor ons zeer indrukwekkend om mee te maken, maar we hebben ervan genoten. Morgen gaan we kleien, zingen, springen, dansen en kettingen maken.
P.S.: super leuk om te zien dat jongens (Leon en Peter) super lief zijn met gehandicapten.
Groetjes Linda, Jansje en Tamara.
Ook namens: Peter, Pauline, Gerrie, Wil, Marius, Jola, Leon, Lianne, Marloes, Daisy en Karin.

Dinsdag bouw
De 2e dag wist iedereen zijn plekje te vinden en doordat er een groep mensen naar de gehandicapte bewoners ging, was het een stuk rustiger op de bouwplaats. Deze dag is er echt keihard gewerkt. Een stuk van de schacht waar de muur komt, is al bekist. De grootste troep is opgeruimd. Nu is het echte opbouwen begonnen. De tuin begint weliswaar al een beetje op een tuin te lijken, doordat er veel struiken en dergelijke weggehaald zijn. Het grootste probleem voor de mensen die in de tuin moesten werken, was toch wel dat het echt ontzettend heet is. Er zijn een aantal partytenten die steeds verplaatst worden, zodat velen iets beter kunnen functioneren.
De flessen drinken zijn hier echt niet aan te slepen. Aleksander komt steeds maar weer met drinken en hij heeft ook heel veel watermeloenen gekocht, die hun aftrek hier wel vinden.

Dinsdag avondprogramma
Toen we thuiskwamen van het werk, kwam er niet lang daarna een mega grote vrachtwagen aanrijden, oftewel: het transport uit Delft was eindelijk aangekomen. Dit was ook niet zomaar een vrachtwagen, maar 1 van de grootste soorten(in onze beleving i.i.g.).
Wij dachten dit met z’n allen wel even uit te kunnen laden, dus vormden we weer een lange rij tot aan de deur. De meest uiteenlopende dingen kwamen langs(van sokken tot stoelen tot koekjes tot speelgoed tot maandverband tot kerkbanken tot wandmeubels en ga zo maar door…)
Tussendoor hebben we gegeten maar daarna duurde het nog heel lang. Aangezien we de hele dag gewerkt hadden en dit zware sjouwen erbij kwam, waren heel veel mensen moe(zeg maar gerust chagrijnig); maar dat is te begrijpen en iedereen doet zijn best elkaar te begrijpen).
Het avondprogramma begon laat. Karin en Marije hebben voor ons een Bijbelstudie gehouden met als thema ‘Let’s Pray’. Leon trakteerde ons nog voor zijn verjaardag. Ook leuk om te vertellen: vanmorgen zijn we allemaal eerder opgestaan en zijn we met zijn allen naar de slaapzaal van Leon gegaan om hem toe te zingen. Misschien was dit wel zijn meest vreemde verjaardag in zijn leven, maar hij heeft het met heel veel mensen gevierd). ’s Avonds doken we heerlijk in ons bedje
En werkdag 2 was alweer afgelopen…
Groetjes Wilmienke

PS: nieuw filmpje!! Kijk op:

Reacties zijn weer welkom!!! :)
Superleuk allemaal, die belangstelling! We lezen ze met veel plezier!

• 22 Juli 2009 - 17:18

Marcel Van Der Vliet:

Hallo Allemaal,
    ik wil jullie nog een hele goede tijd daar toe wensen, ook met de uitvoering van jullie project. Zo te lezen hebben jullie het best naar jullie zin. hopelijk tot ziens

Marcel van der Vliet

Joanne:

wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    heel veel succes met jullie werk en bezigheden nog daar!
    ( nog gefeliciteerd Leon!)
    Groetjes Joanne

Inge & Fam. Bikker :

Hallo allemaal
    Wat leuk om jullie zo te volgen! Vooral de filmpjes zijn erg leuk om te zien. Gelukkig dat alles goed gaat, en nog heel veel succes en werkplezier. Een speciale groet aan Lotte.

Groetjes uit Meerkerk

Trio Van Reenen:

lieve allemaal,
    wat geweldig om te lezen dat jullie het zo goed hebben met elkaar!!
    wij hebben grote bewondering voor jullie harde werken onder tropische temperaturen!maar wat een gezelligheid hebben jullie ook onder elkaar!
    heel veel succes met jullie werk en we kijken al weer uit naar de volgende verslagen!
    hartelijke groetjes vanuit zonnig ouddorp

• 22 Juli 2009 - 18:58

Oma En Opa Leuvenink:

Hallo, moedige meiden en jongensvan Ichtus. Fantastisch dat we jullie ervaringen zo mee kunnen beleven. Wij wensen jullie allemaal de kracht, liefde en wijsheid om jullie missie uit te voeren. Allemaal nog een goede tijd toegewenst, ook voor Tanne en Aris

• 22 Juli 2009 - 19:08

De Kilwingers:

zo dat was me een werk maar goed dan komen jullie niet voor niets....en die kerkdienst was geweldig zo tezien.....ook voor dat kleine mannetje wat op de muziek danste en klapte.....wij bljiven voor jullie bidden want ja de vermoeidheid gaat nu toch parte spelen en de hitte is ook niet niks plus het vele werk maar goed nog ff volhouden.....thuis kunnen jullie weer uitrusten.....kijken wie er de meeste uithoudingsvermogen heb....goed tot de volgende keer....Gods onmisbare zegen op jullie werk en als persoon zelf toegebeden

doeg,doeg

vanuit een zonnig zeeland

• 22 Juli 2009 - 19:13

Hortense:

Wat leuk dat jullie ook filmverslagen maken.Ik heb ze net even bekeken en zo kunnen zien dat jullie veel plezier hebben, maar ook flink de handen uit de mouwen steken.
    Petje af en ga zo door!!!!

Groeten aan al mijn oud-leerlingen en de rest.

• 22 Juli 2009 - 19:17

Daniël:

Dag harde werkers en vrolijke vakantiegangers,

Heel veel succes daar. Ik ben benieuwd naar jullie reisverhalen en werkvorderingen. Aan jullie verhalen en filmpjes te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin, houden zo!

tot snel in Leerdam,

vanuit een zonnig zeeland

• 22 Juli 2009 - 19:59

Opa-Oma Middelkoop:

Hoi bouwvakkers,
    Liggen de bouwwerkzaamheden nog wel een beetje op schema met al dat feesten????
    Martin en Wilfred wel goed oefenen!! dan kunnen jullie ons helpen als wij nog eens gaan verbouwen.
    Veel succes en plezier allemaal. Groetjes uit Oostvoorne

• 22 Juli 2009 - 20:22

Henny:

Hallo noeste arbeiders en arbeidsters. Ik lees met bewondering jullie ijver en inzet. Vooral omdat ik met eigen ogen heb gezien wat er gedaan moest worden, heb ik diep respect voor jullie. Petje af!

Pas op dat jullie niet te veel en te hard willen. Het harde werken in combinatie met de hoge temperaturen, vroeg opstaan, etc. etc. is alleen vol te houden als er ook op tijd wordt gerust. De ontspanning is er wel en de gezelligheid ook. Mooi zo!
    Ook bij het werken met de gehandicapten veel wijsheid, liefde en creativiteit gewenst!
    Geniet er van en Gods zegen gewenst.
    CLOSE2U - Henny

• 22 Juli 2009 - 20:25

Renate:

man, man , wat een verhalen:D Wel leuk om ze telkens te lezen!!
    Het klinkt helemaal geweldig...
    Veel succes met morgen!! en overmorgen!! Hoop jullie vanuit Oostenrijk ook te kunne volgen!!

Groetjes

PS: Happy Birthday Leon!!!

• 22 Juli 2009 - 20:31

WK-team:

Dag allemaal,

Wat geweldig om al jullie verhalen te lezen én te bekijken. Gelukkig veranderde het muziekje bij de 2e film ;) Maar het is super tof om te bekijken... Het kriebelt wel een beetje.
    Zo te zien is er nog genoeg voor jullie te doen, gelukkig heeft Harm al wat kunnen oefenen bij ons in de tuin én in huis....
    We wensen en bidden jullie heel veel kracht, wijsheid en zegen toe. Maar ook veel plezier. We volgen jullie op de digitale voet.

veel liefs,
    WK

• 22 Juli 2009 - 21:10

Silvia:

Fijn om te horen dat het werk goed gaat.
    En dat jullie ook aan je eigen plezier denken.

De film was nu ook weer erg leuk om te zien.

Vindt het ook erg leuk om zo mijn buurmeisje af en toe bezig te zien.

Ga zo door jullie doen het super.

• 22 Juli 2009 - 21:48

Jacques En Annet:

Hallo allemaal,

Wat geweldig leuk om jullie verhalen elke keer te lezen. En wat een leuke filmpjes. Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin. We zijn benieuwd naar het volgende verslag.

We wensen jullie veel succes en Gods Zegen!

Groet, Jacques - Annet - Myrthe - Levi

• 22 Juli 2009 - 21:57

Kjeld:

Jullie zijn echt goed bezig daar! Ga zo door! Zo te zien hebben jullie nog veel te doen, veel succes. Hopelijk wordt het ietsje koeler zodat het wat makklijker gaat.

Pauline, ik mis je! Nog maar een paar daagjes! Okay misschien meer dan een paar... :(

Oh en Leon, nog gefeliciteerd! Beter laat dan nooit (dacht dat jullie dit niet lazen :p)

• 23 Juli 2009 - 09:07

Hanneke:

Geweldig weer een super leuk filmpje. Echt goed om te zien wat jullie daar doen. Kunnen we nog concreter bidden voor het werk wat jullie daar doen. We zijn trots op jullie. Ga zo door, maar geniet ook van elkaar en de rust. Kijk uit naar het volgende filmpje.

Knuffel voor Mirjam, Irene en Martijn van Nathan!

• 23 Juli 2009 - 09:50

Sharon:

Heeeeey Mariek!

Gaaf om te lezen allemaal! Lekker hard aan het werk in je vakantie zeg, goed bezig :) Wel nog lekker uitrusten als je terug bent he! Veel plezier in de komende dagen en ik lees wel weer wat jullie allemaal beleven. :)

Liefs, Sharon

ps: jullie krijgen een nieuwe huisgenoot :S

• 23 Juli 2009 - 10:03

Oma Leida:

Lieve Leon,

Gisteren zijn wij teruggekomen van vakantie vandaar een late felicitatie van Opa & Oma v/d Zijden
    Verder nog een goede tijd daar met elkaar.!!!! ;-)

• 23 Juli 2009 - 10:14

Ellen Baars:

Wow!
    wat mooi om jullie film te bekijken, je hebt het gevoel dat je even 10 min. op bezoek bent geweest...
    Het ziet er erg gezellig uit.

De hoop stenen geeft een flashback naar een werkvakantie in Roemenië (met het motto: geef nooit op! de stapel wordt vanzelf kleiner ;-) )

Ik wens jullie een heel goede werkvakantie. Met elkaar en bovenal met God. Hij is er overal bij, ook als het even erg zwaar wordt!

groetjes Ellen

p.s. lieve Mariek, ik ben trots op je! en...geniet van de zon, want hier regent het
    k-e-i-h-a-r-d..!

• 23 Juli 2009 - 11:05

Bertie:

Lieve allemaal,
    Nou jullie weten wat je doen kan. Wat een chaos, maar dan heb je later wel eer van je werk.
    Vergeten jullie niet voldoende rust te nemen(???) anders liggen jullie binnen no time op apegapen en dat wil toch niemand?? PETJE AF VOOR JULLIE ALLEMAAL(als jullie je petje maar wel ophouden ivm de hitte). succes met jullie werk en wij kijken weer uit naar de volgende blog.
    Hendrik, Bertie en Mathijs

• 23 Juli 2009 - 12:41

Celena:

Wow, wat moet daar een werk verzet worden zeg!! maar goed dat jullie met zovele zijn. Kijk telkens uit naar de stukjes op jullie blog! Hier regent het op het moment... maar er komt beter weer aan :D wij als thuis front moeten ook bruin worde, vergeleken met jullie.

Maarre wie is er uitgeroepe tot bouwvakker look a like?

Heel veel groetjes vanuit Beesd :D

Kus Celena

Ow ja hier gaat ook alles prima behalve dat een bejaard mevrouwtje het op mijn tanden voorzien heeft... ieh!

• 23 Juli 2009 - 16:42

Gerrit En Ineke:

Fijn dat het goed gaat. Bewondering hoor! Zo veel werk al verzet. Wij vinden geweldig dat jullie zulke mooie verslagen en filmpjes maken. Zo krijg je echt een indruk van jullie bezigheden. Heel veel (werk)plezier gewenst.We blijven voor jullie bidden en gaan er vanuit dat wie het van God verwacht, elke dag nieuwe krachten zal ontvangen.

• 23 Juli 2009 - 20:15

Jannemiek En Gera:

Hoi allemaal,

Leuk om al die filmpje's te zien!
    Wat kunnen jullie hard werken zeg! tjonge jonge jonge.
    Het weer is bij jullie beter als bij ons!
    Nog heel veel (werk)plezier!

Groetjes vanuit het regenachtige Nederland!

Veel liefs,

J en G

• 23 Juli 2009 - 20:43

Conny Den Hartog:

bericht uit Servië:

NET EEN SMS VAN ELS: ER IS (OP DIT MOMENT) GEEN INTERNET MEER. OF HET NOG WEER IN ORDE KOMT, IS NOG NIET BEKEND.
    MORGEN GAAN ZE NOG IETS ANDERS PROBEREN.

• 23 Juli 2009 - 21:10

Fam Romijn:

Er moet en heleboel gebeuren, maar met jullie inzet gaat het zeker lukken. Wij hopen dat het internet weer gaat werken. Anders moeten we hier veel missen en hebben we niets meer om naar uit te kijken.Werkse en geniet van je vrije tijd.In gedachten zijn wij bij jullie.

• 24 Juli 2009 - 09:16

Niels Van Os:

Hoi Leerdammers!

Tof wat jullie allemaal doen in Servië:) Dat was ook te zien op het filmpje. Gezegende tijd daar nog! En veel plezier ook.

Groetjes Niels

• 24 Juli 2009 - 16:27

Dijo En Nel:

Aan alle harde werkers in het warme Servië / Lieve allemaal,

Steeds weer kijken we belangstellend uit naar jullie enthousiaste verhalen en leuke filmpjes.
    Het is goed om te zien dat jullie overdag en ’s-avonds met vreugde en plezier bezig zijn.
    Ondanks de warmte gaan jullie ervoor.

Vanavond, vrijdag 24 juli komen we weer bij elkaar om voor jullie te bidden. Om een indruk te geven waar het vanavond over gaat, zie het volgende.
    Jesaja 58: 1 – 11 Lees het stukje ook eens in Het Boek
    Godsdienst of…………… dienst aan God
    We behandelen het in 3 punten
    - Uiterlijk vertoon (2 tot 5)
    - Barmhartigheid betonen (7)
    - De zegen van God (8)
    Wat wil de Here God o.a. van ons en wat belooft Hij: zie vers (9 -11)

Micha 6 : 8 'Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.’
    Col 3 : 17 “En al wat u doet, in woord of in werk, doet alles in de naam van de Heer Jezus,
    terwijl u God de Vader door Hem dankt.”
    Een enorme les, maar ook een prachtige bemoediging/belofte. Dit kunnen we niet op
    eigen kracht
    In Jes. 58 vers 11 het slot staat(Het Boek)”Dan zult u lijken op een tuin met voldoende water.”
    In de Bijbel wordt water vaak als teken van de Heilige Geest gezien. Hij is het die ons
    kracht geeft.
    Er staat o.a. wie in Mij (Jezus) gelooft, stromen van levend water zullen uit zijn
    binnenste vloeien.

Nu hebben jullie een indruk waar wij het over gaan hebben. Wij wensen jullie de zegen van
    onze grote God toe.

Een hartelijke groet aan een ieder, in het bijzonder aan Maries en Marieke en
    Arnold en Jacoline en natuurlijk de Hollies

De Hekkies

• 24 Juli 2009 - 16:28

Dijo En Nel:

Aan alle harde werkers in het warme Servië / Lieve allemaal,

Ondanks de warmte gaan jullie ervoor.

Jesaja 58: 1 – 11 Lees het stukje ook eens in Het Boek
    Godsdienst of…………… dienst aan God
    We behandelen het in 3 punten
    - Uiterlijk vertoon (2 tot 5)
    - Barmhartigheid betonen (7)
    - De zegen van God (8)
    Wat wil de Here God o.a. van ons en wat belooft Hij: zie vers (9 -11)

terwijl u God de Vader door Hem dankt.”
    eigen kracht

• 24 Juli 2009 - 19:35

Celena:

Twee werelden

Ongeveer 1600 kilometer hier vandaan
    Is een heel ander bestaan

Een wereld zo anders, dat kan je je niet voorstellen
    Je hoort het mensen alleen vertellen

Dan ben je daadwerkelijk daar…
    En valt het soms loei zwaar

Hef dan je hoofd omhoog
    Houd daar je betoog

God ziet jouw dan als een uniek exemplaar
    Ja een echte winnaar

Want je bent gegaan om te werken
    Om zijn rijk te versterken

Met jouw handen wroet je in de aarde door hem geschapen
    Je geloof in hem is je aller beste wapen.

Je neemt de vreemde uit een andere wereld bij de hand
    En voelt van binnen dit is een bloedverwant

Je doet dit alles voor God en voor je mede mens
    Dit over treft elke grens

heel veel liefde.