Het weekend - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu Het weekend - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jeugdvereniging Ichtus - WaarBenJij.nu

Het weekend

Blijf op de hoogte en volg Jeugdvereniging Ichtus

04 November 2012 | Nederland, Leerdam

Vrijdagavond 2 november
Deze avond zijn wij (Gert-Jan en Arjan) bij zigeunerevangelist Andras geweest. Afgelopen zomer zijn hier veel werkzaamheden verricht, waaronder het plaatsen van een hekwerk, egaliseren van de tuin en het plaatsen van een doel. Ook binnenin is deze zomer een keuken geplaatst en is een kamer opgeknapt, waar kinderclub wordt gegeven.
Elke week wordt een interkerkelijke bijeenkomst georganiseerd, die afwisselend in diverse plaatsen in de omgeving plaatsvindt. De avond startte met het zingen van diverse Servische liederen, waarvan we er veel herkende qua melodie. Er werden ook veel levensverhalen uitgewisseld, met betrekking tot het praktisch Christen zijn. Gelukkig waren er een tweetal personen aanwezig, die voor ons konden vertalen naar het Engels. Ook was een dominee aanwezig, die speciaal voor jongeren in de omgeving van Vrbas bijeenkomsten organiseert. Verder werd voornamelijk voor elkaar en met elkaar gebeden tijdens deze avond die tot +- 24.00 uur duurde. In vergelijking met Nederland, wordt dit intenser en/of persoonlijker beleefd, ten opzichte van wat wij gewend zijn in onze bijbelstudies of sing-in.
Na die tijd was nog even tijd voor eigengemaakte Servische thee, met brood met soort kruidenboter.
Daarna nog goede gesprekken gehad over de verschillende manieren van kerk houden in Nederland ten opzichte van Servië. Kortom, het was een bijzondere avond om mee te maken.

Op zaterdagmorgen zijn we hier nog teruggeweest, met het voetbalnet wat met de vrachtwagen was meegekomen. Deze hebben we vastgemaakt, en kon direct uitgetest worden (zie foto, als deze bijgevoegd kan worden).

Zondag 4 november (door Gerben)
Gisteren was de grote dag voor Mirko en Ljubica. Wij als groep mocht getuigen zijn van een mooie maar snelle kerkdienst. De hele kerkzaal zat vol met familie en vrienden van het bruidspaar. Na de dienst ging het bruidspaar weer verder met feestvieren en reden weg alsof er een nationale feestdag was. (Inclusief Servische vlag wapperen en volksmuziek)

’s Avonds zijn we naar de 3e gemeente gegaan van Aleksandar. Aleksandar heeft daar een kerkdienst gehouden en daarna hebben we bij de uitdeling van meel, aardappels en olie etc. geholpen. De meel hebben Peter en Gerben steeds vroeg in de morgen gehaald in Rivno. Dat is een uurtje rijden hiervandaan. We mogen echt dankbaar terugkijken op de verdeling. Zij hebben op dit moment echt dat voedsel nodig. We mochten 30 gezinnen helpen met 25 kilo meel, +/- 17 kilo aardappels, fles olie, kilo suiker en een busje zout.

Vandaag zijn we wederom naar Djurdjevo geweest. Wij hebben de trampoline en de glijbaan meegenomen om daar de kinderen te vermaken. Ook hier was de chi-chi-wa weer erg in trek. Daarnaast heeft het groepje Leerdammers een knutsel en een hart-drama voorbereid. Door de voortreffelijke rol van schaap in de persoon van Peter, hebben de kinderen ervaren dat Jezus ook voor hun een nieuw hartje heeft. Ondertussen hadden een aantal jongens met Aleksandar de trampoline opgezet. Nadat hij eerst even voor getest werd door de Hollanders en enkele heldhaftige Serven (Glisa, Slobodan etc.) mochten de kinderen erop. Maar ook aan deze lol kwam een einde, we reden weer terug naar Kucura, met een tussenstop bij de bekende Hamburger-bakkerij. We hebben hier geluncht en hebben de reis terug naar Kucura hervat.

(door Arjan, Gertjan, Els) Vanavond waren we bij Aleksandar in de dienst. Hij is bezig met een prekenserie over wedergeboorte en wat dat voor gevolgen heeft. Vanavond ging het over oordelen en veroordelen. Met een voorbeeld gaf hij aan dat je met dezelfde tong kunt roddelen en God kunt prijzen, maar dat je lofprijzing geen zin heeft wanneer je jezelf ook bezig houdt met bijv. roddelen. Het enige wat je hiertegen kunt doen is de liefde van Jezus aanvaarden, en zelf een keuze maken voor de dingen die je doet. Na de dienst kwamen de kinderen van Kucura de kerk in, en hebben we hen foto’s laten zien van onze werkvakantie afgelopen zomer. Ze vonden het geweldig om zichzelf en ons Leerdammers terug te zien :) Vooral Kilan, Jeffrey, Bart, Didier, Leon en Harm werden herkend. Leuk he jongens? ;) Gerben heeft met Klaske en Slobo t-shirts en schoolspullen uitgedeeld aan de kids.

Vanavond zijn Jacolien en Arlette uit Harderwijk en Urk ook veilig bij ons aangekomen in Central Home. We zullen de komende dagen nog veel dingen doen. O.a. het lokale ziekenhuis bezoeken, en de lokale kleuterschool. Daarnaast zullen we bij de kleuterschool een groot klimrek, die we mee hebben genomen uit Nederland, plaatsen.

We genieten met zijn allen ontzettend. Groetjes, ook van Bobby de aap, vanaf het geluksstoeltje vanwaar je elk potje regenwormen wint :)

• 05 November 2012 - 07:38

Gerrie:

Geweldig lieve mensen wat jullie daar allemaal kunnen en mogen doen !!!!

Xxjes voor Marloes en Els

• 05 November 2012 - 07:43

Hans:

Erg leuk om te lezen!
    Zie ik het goed op de foto dat de varkensschuur bij de oma van Sasa al verbouwd is tot voorraadschuur? Zouden jullie daar nog wat foto's van kunnen maken? Ben wel benieuwd.
    gr,
    Hans en Meta

• 05 November 2012 - 09:27

Conny:

Wat mooi om te lezen, en dan ook nog die foto's er bij! Super.
    Heerlijk dat jullie zoveel kunnen betekenen, Goddank!

Peter als schaap, ik had het willen zien :))

gr. Conny

• 05 November 2012 - 13:33

Betsy En Rinus:

Hallo allemaal, we zien dat alles aangekomen is, hopelijk heeft Janny haar eigen doos ook weer teruggevonden tussen al de dozen
    Dirk hebben we al gesproken, hij was zaterdagnacht al weer thuis.
    we wensen jullie nog een paar fijne dagen en alvast weer een goede reis terug
    h.gr. Rinus en Betsy

• 05 November 2012 - 16:00

Anja:

wat een fantastisch werk doen jullie daar! Heel veel succes verder!
    Fijn dat het zo voorspoedig loopt, leuke foto's!

goed verblijf verder en een goede en veilige terugreis toegewenst.

gr. Anja

• 05 November 2012 - 18:50

Karin:

Haa leukerds!
    Wat een toffe verhalen om te lezen.
    Zit hier nu stiekem best wel te balen dat ik er niet bij ben dit keer...
    Geniet nog van de tijd daar en alle dingen die jullie nog gaan doen.
    Doen jullie de groetjes?
    En een knuffel voor Bobby haha
    Liefs, Karin

• 05 November 2012 - 19:26

Elly Den Hartog:

Fijn dat we alles weer met jullie mee mogen beleven!
    Super wat er weer allemaal verzet wordt en hoe jullie tot zegen mogen zijn.
    God is getrouw!
    Allemaal de groetjes en veel plezier
    van Johan, Elly den Tjeerd

• 05 November 2012 - 21:42

Marja:

wat een bijzondere dingen maken jullie mee ,dat doet wel wat met je
    fijn dat het allemaal zo goed gaat samen
    Ik hoop dat jullie ook alle emoties samen kunnen delen '

wat gaat een week toch gauw om, nog even en dan komt het afscheid ..nu nog maar niet aan denken
    en nog even samen dingen doen veel liefs voor jullie en gr aan Gerriet
    gr v Marja en Theo

• 06 November 2012 - 11:15

Pea:

Geweldig en heel bijzonder wat jullie allemaal mee maken,
    Gods Zegen toegewenst,en een goede reis naae huis.

• 06 November 2012 - 19:19

Lianne:

Hallo allemaal,
    het is leuk om alles mee te mogen beleven met jullie als ik het zo hoor ben ik weer even terug in servie.
    en wat een leuke foto's :)

groetjes lianne

• 07 November 2012 - 14:48

Jacoline:

Ha vrienden!

Bijna thuis! Heerlijk om alle verhalen te lezen.. Tot snel spreeks!

Liefs, Jaco

Jeugdvereniging Ichtus

Hallo! Wij zijn de jeugdvereniging Ichtus uit het mooie Leerdam. In 2009 mochten wij aan de slag in Servië. We hebben daar een zigeunerdominee een eigen kerk gegeven, helpen bouwen en zijn aan de slag gegaan met gehandicapten. Maar ons avontuur in Servië krijgt een vervolg. Velen van ons hebben namelijk nogmaals het verlangen aan de slag te gaan in Servië. Daarom zijn we twee jaar geleden opnieuw begonnen met actie voeren. En nu is het zo ver, we gaan weer naar Servië! Maar we hebben nu andere projecten dan de vorige keer. Zo hebben we een 5tal projecten waar we met 55man sterk voor staan. Zo hebben we kinderwerk, educatiewerk en werk bij de gehandicapten. Ook gaan we aan de slag in een tuin en knappen we een school op. We hopen alle achterblijvers in Nederland op de hoogte te houden van al onze activiteiten in Servië. Laat ook gerust een berichtje achter, dat vinden we leuk! :D Groet, Ichtus!

Actief sinds 16 Juni 2009